Close

11 september 2017

Milieu zones in grote steden

Zoals verwacht het helpt niet!

Milieu zones in grote steden, het wordt steeds populairder maar wat zijn we eigenlijk aan het doen?
Zoals het gaat: het voorstel klinkt aannemelijk haal de vieze auto’s van de weg en de lucht knapt op. Nu blijkt uit metingen in Utrecht dat de lucht helemaal niet schoner of gezonder is geworden.

Er is altijd meer dan de actie, namelijk de context waarbinnen het allemaal plaats vindt. In dit geval zou je al heel snel voor de actie kunnen zijn. Het verbieden van diesel auto’s, met een bouwjaar voor 2001, in een binnenstad. Het klinkt logisch en niemand kan daar tegen zijn. De lucht wordt dan toch schoner? Niet dus! De statistiek geeft namelijk aan als iets minder is dan 1% van het totaal dat het dan verwaarloosbaar is, ofwel niet te meten. Hierbij hadden de plannen op de tekentafel kunnen stoppen. Voorstanders van de milieu zone geven nu aan dat er wel 20% minder van die vieze oude diesels op de wegrijden en dat is toch linksom of rechtsom winst…

Aij mis, dat is namelijk een groot verlies. Met een beperkt korte termijn denken kan je tot deze conclusie komen, maar er is, zoals de context aangeeft, meer. Die nieuwe auto moet gemaakt worden en de oude auto wordt naar Afrika verscheept. De voetprint van de nieuwe auto is enorm. Als er nog een batterij in komt dan is die afdruk explosief veel groter dan zonder. De auto’s uit Azie komen hier met een mammoettanker en de 15 grootste Mammoettankers hebben meer uitstoot dan alle auto’s bij elkaar. Met die zelfde tankers gaan de oude maar zeker nog goede auto’s naar Afrika. Door de actie van verschepen kan je in context nog heel veel jaren met een oude auto rondrijden voordat je die voetprint hebt ingehaald en de minimale niet meetbare winst in de steden word ten negatieve zwaar overtroffen door de extra vervuiling van de gebruikte schepen. Noem dat maar eens winst.

Veel effectiever is de bestaande auto’s schoner maken en dat kan. Het levert werkgelegenheid op die hier wordt uitgevoerd en alle auto’s worden schoner waardoor de kans bestaat dat het statistisch wel merkbaar en meetbaar is. Een autodealer verdiend niet veel op een nieuwe auto, die daarna bijna geen onderhoud kent. Auto’s schoner maken of zo schoon mogelijk laten rijden is in eerste instantie gewoon onderhoud, de motor optimaal afstellen, bandenspanning en scholbrekers. Vroeger speelden we volgens de regels vals om een diesel door de keuring te krijgen. We mengden een alcohol door de diesel en de verbranding verbeterde en daarmee vermindering van roet en fijnstof. Dit standaard toevoegen aan diesel zou het gehele dieselwagenpark euro 6 maken is mijn verwachting.

Een andere oplossing die ook op de markt is, maar waar de kwaliteit nog niet altijd betrouwbaar is, is een waterstofgas generator inbouwen. Je tankt water en je maakt on demand waterstofgas dat bijgespoten wordt in de gasfase. Gevolg een zuinigere en schonere auto met een lagere verbrandingstemperatuur in de motor. Het inbouwen van zo’n device is voor jaren werk bij de garages. Gewoon hier om de hoek in Nederland. Het genereert werk met alle economische voordelen van dien en zorgt voor meetbare mindere uitstoot en daarmee schonere lucht en dan niet alleen in de binnensteden.

De laatste oplossing die er voor zorgt dat een auto schoner rijdt, is er 1 die hem ook veiliger en comfortabeler maakt en het minste kost. F1 proven technology. High Tech die op ieder auto toepasbaar is geen onderhoud kent en geen installatie kosten heeft.. Het beste van verschillende werelden bij elkaar. Een investering die op ARBO kosten is af te schrijven en kosten vanaf €129,-. Ik hou ervan om te testen en kijk continue op mijn meters in de auto. Wat mij daarbij opvalt is dat rotondes drama-dingen zijn, je moet afremmen schakelen, je lichaam (vooral je onderrug) krijgen behoorlijke krachten op zich en daarna moet je weer opschakelen. Gevolg 30% meer brandstof gebruik met alle milieu gevolgen van dien.

Een andere is als je door een corridor van bomen rijdt dan verminderd het brandstof gebruik, doordat de wind wordt afgevangen en de weerstand voor de auto wegvalt een besparing van 20% op brandstof gebruik. De bomen nemen fijnstof op, dat is een gegeven. Je hoeft alleen maar langs alle snelwegen en N wegen bomen en hagen te planten en je doet goed aan milieu en portemonnee

Samenvattend stel ik dat milieu zones een paard achter de wagen zijn. Het levert niet op waarvoor het is bedoelt. Sterker het creëert werkgelegenheid buiten Nederland en vergroot gradel to gradel de voetprint. Alles wat we niet willen. Aan de andere kant, hoe simpel het ook klinkt, onderhoudt je auto en optimaliseer hem met technologieën die toegankelijk zijn en je draagt bij aan de Nederlandse economie en een meetbaar beter milieu.

Een beter milieu begint bij jezelf en niet de overheid. De Overheid moet dat dan ook laten. Op deze manier verstoort het de ontwikkeling van en naar een duurzame toekomst. Laat de overheid ervoor zorgen dat die mammoettankers schoner worden of niet meer nodig zijn. Want daar zijn we als individu te klein voor en stapt de overheid voor ons in.